Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Kranefeld, Ulrike; Heberle, Kerstin  
Titel "Dankeschön! Was war das Problem?" Zur Rekonstruktion mikroadaptiver Handlungsroutinen im Musikunterricht.  
URL https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-152497  
URN, persistent urn:nbn:de:0111-pedocs-152497  
Sammelwerk Knigge, Jens (Hrsg.); Niessen, Anne (Hrsg.): Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft.  
ISBN 978-3-8309-3500-1  
ISSN 0937-3993  
Dokumenttyp Sammelwerksbeitrag; online  
Sprache deutsch  
Forschungsschwerpunkt Jedem Kind ein Instrument  
Schlagwörter Fallstudie; Interview; Problemlösen; Schuljahr 05; Schüler; Adaptiver Unterricht; Handlungsorientierung; Videoanalyse; Musikunterricht; Forschungsprojekt; Deutschland  
Abstract To adapt instruction to the different needs of learners in the music classroom, teachers have to be adaptive in terms of planning competency as well as implementation competency. There is a need to adjust methods in the classroom situation itself. This paper examines such microadaptions from a video-based perspective and asks how teachers show routines in adapting to classroom situations. A case study of a 5th grade music classroom is framed by the methodological reflection on how routines can be described by a combination of video-based observation and video-stimulated recall-interviews. (DIPF/Orig.).  
Projekt Adaptivität von Lernsituationen in Musikunterricht und Schulensembles
 
Förderkennzeichen 01KJ1202B