| Verfügbarkeit |
Autoren | Kranefeld, Ulrike; Heberle, Kerstin |
Titel | "Dankeschön! Was war das Problem?" Zur Rekonstruktion mikroadaptiver Handlungsroutinen im Musikunterricht. |
URL | https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-152497 |
URN, persistent | urn:nbn:de:0111-pedocs-152497 |
Sammelwerk | Knigge, Jens (Hrsg.); Niessen, Anne (Hrsg.): Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft. |
ISBN | 978-3-8309-3500-1 |
ISSN | 0937-3993 |
Dokumenttyp | Sammelwerksbeitrag; online |
Sprache | deutsch |
Forschungsschwerpunkt | Jedem Kind ein Instrument |
Schlagwörter | Fallstudie; Interview; Problemlösen; Schuljahr 05; Schüler; Adaptiver Unterricht; Handlungsorientierung; Videoanalyse; Musikunterricht; Forschungsprojekt; Deutschland |
Abstract | To adapt instruction to the different needs of learners in the music classroom, teachers have to be adaptive in terms of planning competency as well as implementation competency. There is a need to adjust methods in the classroom situation itself. This paper examines such microadaptions from a video-based perspective and asks how teachers show routines in adapting to classroom situations. A case study of a 5th grade music classroom is framed by the methodological reflection on how routines can be described by a combination of video-based observation and video-stimulated recall-interviews. (DIPF/Orig.). |
Projekt | Adaptivität von Lernsituationen in Musikunterricht und Schulensembles |
Förderkennzeichen | 01KJ1202B |