Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Fischer, Hans E.; Borowski, Andreas; Tepner, Oliver  
Titel Professional knowledge of science teachers.  
URL http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4020-9041-7_30  
Erscheinungsjahr 2012  
Sammelwerk Fraser, Barry J. (Hrsg.); Tobin, Kenneth G. (Hrsg.); McRobbie, Campbell J. (Hrsg.): Second International Handbook of Science Education.  
Seitenzahl S. 435-448  
Verlag New York: Springer  
Reihe . Band Bitte nur Ziffern eingeben  
ISBN 978-1-4020-9040-0  
Dokumenttyp Sammelwerksbeitrag; gedruckt; online  
Beigaben Literaturangaben  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Entwicklung von Professionalität des pädagogischen Personals in Bildungseinrichtungen  
Schlagwörter Bildungsforschung; Lehrer; Fachwissen; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Fachdidaktik; Pädagogisches Handeln; Kompetenz; Professionalität; Theorie; Lehrerausbildung; Lehrerfortbildung  
Abstract Which knowledge should a teacher have to give good lessons? To answer this question Shulman divided the knowledge base of teaching into seven categories. He established the concept of pedagogical content knowledge as a specific amalgam of content knowledge and pedagogical knowledge. The authors will give an overview of some theories of professional knowledge relevant for science education and of related actual attempts of teacher education and further education. Results of empirical research on professional knowledge of science teachers will be taken into account. The advantages of Shulman's and Bromme's classification of professional knowledge for its systematic analysis will be emphasized. (DIPF/Orig.).  
Projekt Professionswissen in den Naturwissenschaften
 
Förderkennzeichen 01JH1301