| Verfügbarkeit |
Autoren | Bernack, Carola |
Titel | Understanding the impact of a problem solving course on pre-service teachers' beliefs. |
URL | http://www.ruhr-uni-bochum.de/imperia/md/content/mathematik/Roesken/mavi17_final_content.pdf |
Erscheinungsjahr | 2011 |
Sammelwerk | Rösken, Bettina (Hrsg.); Casper, Michael (Hrsg.): Current State of Research on Mathematical Beliefs XVII. Proceedings of the MAVI-17 Conference - September 17-20, 201. |
Seitenzahl | S. 23-32 |
Verlag | Bochum: Professional School of Education, Ruhr-Universität Bochum |
Dokumenttyp | Discussion Paper / Working Paper / Konferenzbeitrag; online |
Beigaben | Literaturangaben |
Sprache | englisch |
Forschungsschwerpunkt | Entwicklung von Professionalität des pädagogischen Personals in Bildungseinrichtungen |
Schlagwörter | Bildungsforschung; Lehrer; Mathematikunterricht; Problemlösen; Lehrerausbildung; Lehrerfortbildung; Fortbildungskurs; Wirkung; Befragung; Forschungsprojekt; Deutschland |
Abstract | There are a range of different programs which aim at changing pre-service- and in-service teachers’ beliefs about mathematics and about mathematics teaching towards a process-orientation. Reflexive problem solving courses which involve journal writing are one possibility for reaching this goal. The research project ‘Mathematics teachers as researchers’ is looking into the effects of such a course. Interviews with participants were conducted in order to get a deeper insight into individual belief systems and their change and to reveal which role the different components such as problem solving and journal writing play in this change. (Author). |
Projekt | Forschungshefte als Instrument der selbstreflexiven fachlichen und fachdidaktischen Professionalisierung von Mathematiklehrerinnen und -lehrern |
Förderkennzeichen | 01JH0913 |