Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Bernack, Carola  
Titel Understanding the impact of a problem solving course on pre-service teachers' beliefs.  
URL http://www.ruhr-uni-bochum.de/imperia/md/content/mathematik/Roesken/mavi17_final_content.pdf  
Erscheinungsjahr 2011  
Sammelwerk Rösken, Bettina (Hrsg.); Casper, Michael (Hrsg.): Current State of Research on Mathematical Beliefs XVII. Proceedings of the MAVI-17 Conference - September 17-20, 201.  
Seitenzahl S. 23-32  
Verlag Bochum: Professional School of Education, Ruhr-Universität Bochum  
Dokumenttyp Discussion Paper / Working Paper / Konferenzbeitrag; online  
Beigaben Literaturangaben  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Entwicklung von Professionalität des pädagogischen Personals in Bildungseinrichtungen  
Schlagwörter Bildungsforschung; Lehrer; Mathematikunterricht; Problemlösen; Lehrerausbildung; Lehrerfortbildung; Fortbildungskurs; Wirkung; Befragung; Forschungsprojekt; Deutschland  
Abstract There are a range of different programs which aim at changing pre-service- and in-service teachers’ beliefs about mathematics and about mathematics teaching towards a process-orientation. Reflexive problem solving courses which involve journal writing are one possibility for reaching this goal. The research project ‘Mathematics teachers as researchers’ is looking into the effects of such a course. Interviews with participants were conducted in order to get a deeper insight into individual belief systems and their change and to reveal which role the different components such as problem solving and journal writing play in this change. (Author).  
Projekt Forschungshefte als Instrument der selbstreflexiven fachlichen und fachdidaktischen Professionalisierung von Mathematiklehrerinnen und -lehrern
 
Förderkennzeichen 01JH0913