Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Piopiunik, Marc; Schwerdt, Guido; Wößmann, Ludger  
Titel Central school exit exams and labor-market outcomes.  
URL http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0176268013000311  
Erscheinungsjahr 2013, H. 31  
Seitenzahl S. 93-108  
Zeitschrift European Journal of Political Economy  
ISSN 0176-2680  
Dokumenttyp Zeitschriftenaufsatz; gedruckt; online  
Beigaben Literaturangaben, Tabellen  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Steuerung im Bildungssystem  
Schlagwörter Bildungsforschung; Abschlussprüfung; Zentralisierung; Schülerleistung; Einkommen; Arbeitslosigkeit; Berufseintritt; Empirische Untersuchung; Deutschland; Bundesland; Vergleich;  
Abstract Many countries use centralized exit exams as a governance devise of the school system. While abundant evidence suggests positive effects of central exams on achievement tests, previous research on university-bound students shows no effects on subsequent earnings. The authors suggest that labor-market effects may be more imminent for students leaving school directly for the labor market and, on rigid labor markets, for unemployment. Exploiting variation in exit-exam systems across German states, they find that central exams are indeed associated with higher earnings for students from the school type directly bound for the labor market, as well as with lower unemployment. (DIPF/Orig.)  
Förderkennzeichen 01JG1005