Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Kaub, Kathrin; Karbach, Julia; Spinath, Frank M.; Brünken, Roland  
Titel Person-job fit in the field of teacher education. An analysis of vocational interests and requirements among novice and professional science and language teachers.  
URL https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.01.010  
URN, persistent 10.1016/j.tate.2016.01.010  
Erscheinungsjahr 2016, Jg. 55, H. 1  
Seitenzahl S. 217-227  
Zeitschrift Teaching and teacher education  
ISSN 0742-051X  
Dokumenttyp Zeitschriftenaufsatz; gedruckt; online  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Entwicklung von Professionalität des pädagogischen Personals in Bildungseinrichtungen  
Schlagwörter Professionalisierung; Identifikation; Beruf; Lehrerbildung; Quantitative Forschung; Erwachsenenbildung  
Abstract The article analyzes vocational interests and requirements of beginner (N = 149), advanced (N = 45), and professional (N = 72) teachers in math/science and arts/language. Referring to Hollands’ (1997) model, we calculated teachers’ person-job fit by two different congruence indices representing participants’ fit to university teacher training and their fit to teacher profession. The results show differences in vocational interests, person-job fit, and profile differentiation as a function of teaching domain (math/science, arts/language) and teaching expertise (novice, professional teachers). Especially arts/language teachers, as well as, expert groups show high fit to teaching as a primarily social environment. (DIPF/Orig.).  
Projekt Studie zu individuellen und organisationalen Einflüssen auf Studien- und Ausbildungserfolg in der Lehrerbildung
 
Förderkennzeichen 01JH0928