Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Seifried, Jürgen; Wuttke, Eveline; Türling, Janosch; Krille, Claudia; Paul, Oliver  
Titel Teachers’ strategies for handling student errors. The contribution of teacher training programs.  
URL https://www.researchgate.net/publication/311308715_Teachers’_strategies_for_handling_student_errors_-_the_contribution_of_teacher_training_programs  
Erscheinungsjahr 2015  
Sammelwerk Gartmeier, Martin (Hrsg.); Gruber, Hans (Hrsg.); Hascher, Tina (Hrsg.); Heid, Helmut (Hrsg.): Funktionen von Fehlern im Kontext individueller und gesellschaftlicher Entwicklung.  
Seitenzahl S. 177-188  
Verlag Münster u.a.: Waxmann  
ISBN 978-3-8309-3321-2  
Dokumenttyp Sammelwerksbeitrag; gedruckt; online  
Beigaben Literaturangaben  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Entwicklung von Professionalität des pädagogischen Personals in Bildungseinrichtungen  
Schlagwörter Fehleranalyse; Lehrer-Schüler-Beziehung; Lehrerfortbildung; Kompetenzerwerb; Intervention; Fehler; Kompetenzentwicklung; Buchhalter;  
Abstract A key aspect of teachers’ competence is their handling and diagnosis of student errors – we call it “professional error competence”. This competence includes domain specific knowledge about student errors, strategies for handling errors in class, and beliefs about the inherent benefits of learning from errors. Findings from a cross-sectional study in accounting education revealed a lack of this competence for student and pre-service teachers. This is where our current research on error competence trainings steps in. In this chapter, we give an overview of common training approaches in teacher education, and we report a training concept to foster the professional error competence of pre-service teachers in the domain of accounting education (bookkeeping). Characteristics of effective training programs are identified and applied for our training study. Finally, details on our intervention and evaluation design will be outlined (Orig.).  
Projekt Diagnose von und Umgang mit Schülerfehlern als Facette der professionellen Kompetenz von Lehrkräften (ProFeL II)
 
Förderkennzeichen 01JH1205