Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Krille, Claudia; Salge, Benjamin; Wuttke, Eveline; Seifried, Jürgen  
Titel Evaluation of a training programme to improve the professional error competence of prospective teachers.  
URL https://doi.org/10.1007/978-3-319-52649-2_5  
URN, persistent 10.1007/978-3-319-52649-2_5  
Erscheinungsjahr 2017  
Sammelwerk Wuttke, Evenline (Hrsg.); Seifried, Jürgen (Hrsg.): Professional error competence of preservice teachers. Evaluation and support.  
Seitenzahl S. 75-97  
Verlag Cham: Springer  
Reihe Springerbriefs in education  
ISBN 978-3-319-52647-8; 978-3-319-52649-2  
Dokumenttyp Sammelwerksbeitrag; gedruckt; online  
Beigaben Literaturangaben, Abbildungen  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Entwicklung von Professionalität des pädagogischen Personals in Bildungseinrichtungen  
Schlagwörter Berufsschulunterricht; Buchhalter; Fehleranalyse; Kompetenzentwicklung; Lehrer-Schüler-Beziehung; Lehrerfortbildung; Kompetenzerwerb; Intervention; Fehler; Kompetenzentwicklung;  
Abstract Teachers need professional error competence (PEC) to support students’ learning from errors. However, recent findings show that teacher students and teachers at the beginning of their career show a rather low level of PEC, while it is significantly higher for experienced teachers. Therefore it is assumed that PEC can be developed in learning processes and a training programme was developed to foster it. Against this background, we evaluate the training programme’s efficacy using measures that cover different aspects of typical evaluation indicators as well as important parts of (prospective) teachers’ PEC. While first trainings did not support the competence development of the participants, results show that training is successful if there is sufficient training time and content knowledge and pedagogical content knowledge are offered in an integrated way (Orig.).  
Projekt Diagnose von und Umgang mit Schülerfehlern als Facette der professionellen Kompetenz von Lehrkräften (ProFeL II)
 
Förderkennzeichen 01JH1205