Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Klein, Markus; Weiss, Felix  
Titel Is forcing them worth the effort? Benefits of mandatory internships for graduates from diverse family background at labour market entry.  
URL https://doi.org/10.1080/03075079.2010.487936  
Erscheinungsjahr 2011, Jg. 36, H. 8  
Seitenzahl S. 969-987  
Zeitschrift Studies in higher education  
ISSN 0307-5079; 1470-174X  
Dokumenttyp Zeitschriftenaufsatz; online; gedruckt  
Beigaben Literaturangaben; Tabellen  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Promotionsförderung für Nachwuchswissenschaftler/-innen - Bildungsforschung auf der Grundlage von Daten der amtlichen Statistik sowie Prozess- und Paneldaten unterschiedlicher Provenienz (einschließlich der Indikatorenforschung)  
Schlagwörter Bildungsforschung; Bildungssystem; Übergang; Beschäftigungssystem; Berufsvorbereitung; Referendariat; Deutschland  
Abstract Mandatory internships are implemented into higher education curricula in order to ease the labour market integration of graduates. This article evaluates the utility of mandatory internships in Germany by assessing the effect on graduates' transition from higher education to work. We examine whether these compulsory programs provide extra benefits for graduates from families with lower educational background. Three different outcome variables are used to characterize the labour market entry: search duration until the first significant job, employment history complexity and wages five years after graduation. Our results clearly indicate that compulsory internship programs neither have a positive effect on labour market outcomes in general nor are they particularly beneficial for graduates from lower educational background. (DIPF/Orig.).  
Förderkennzeichen 01JG1069