Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Stern, Elsbeth; Grabner, Roland; Schumacher, Ralph  
Institution Deutschland. Bundesmin. für Bildung und Forschung  
Titel Educational research and neurosciences. Expectations, evidence, research prospects.  
URL http://www.bmbf.de/pub/bildungsreform_band13_en.pdf  
Erscheinungsjahr 2005  
Seitenzahl 133 S.  
Verlag Bonn; Berlin: Federal Ministry of Education and Research (BMBF)  
Reihe Education reform. Band 13  
Dokumenttyp Monographie; gedruckt; online  
Beigaben Abbildungen; Tabellen  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Lehr-Lern-Forschung unter neurowissenschaftlicher Perspektive  
Schlagwörter Lehr-Lern-Forschung; Lernen; Lehren; Forschung; Neurophysiologie; Gehirn; Frühe Kindheit; Förderung; Kognitive Entwicklung; Gedächtnis; Informationsverarbeitung; Kognitionspsychologie; Pädagogik; Messverfahren; Computer; Nervensystem  
Abstract The expertise is dedicated to the question as to how neuroscientific methods can deliver a better understanding of learning and teaching processes. The first contribution looks at the prospects and limitations of educational neuroscience. The next chapter addresses the question of which implications can be drawn from neuroscientific studies of the human brain for psychological and pedagogical theories. Further contributions address the issues of brain imaging methods in cognitive neuroscience, brain development, Tripartite working memory model, pinpointing cognitive functions in the human brain, activation changes accompanying learning, the dopamine system, direct brain-computer communication and neurofeedback. The expertise was written in collaboration with Christa Neuper and Henrik Saalbach. (DIPF/gs)  
Förderkennzeichen