Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Corvacho Del Toro, Irene  
Titel Fachwissen von Grundschullehrkräften. Effekt auf die Rechtschreibleistung von Grundschülern.  
URL http://opus4.kobv.de/opus4-bamberg/frontdoor/index/index/docId/3579  
Erscheinungsjahr 2013  
Seitenzahl 246, [30] S.  
Verlag Bamberg: Univ. of Bamberg Press  
Reihe Schriften aus der Fakultät Humanwissenschaften der Otto-Friedrich-Universität Bamberg. Band 13  
ISBN 978-3-86309-152-1  
Dokumenttyp Monographie; gedruckt; online  
Beigaben Literaturangaben, Abbildungen, Tabellen  
Sprache deutsch  
Forschungsschwerpunkt Promotionsförderung für Nachwuchswissenschaftler/-innen - Bildungsforschung auf der Grundlage von Daten der amtlichen Statistik sowie Prozess- und Paneldaten unterschiedlicher Provenienz (einschließlich der Indikatorenforschung)  
Schlagwörter Bildungsforschung; Grundschule; Lehrer; Professionalisierung; Linguistik; Schriftspracherwerb; Rechtschreibung; Rechtschreibtest; Fachdidaktik; Schüler; Befragung; Eltern; Mehrebenenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland  
Abstract Early literacy studies conducted in Germany has tended to concentrate on didactic approaches, instructional methods and classroom interaction. While these studies do not find any significant differences in achievement regarding the teaching approach, there is some empirical evidence that shows that the development of literacy skills is more dependent on the quality of instruction for pupils who struggle. The current study investigates the influence of teachers’ ‘subject matter content knowledge’ on pupils’ spelling based on the theoretical model of teachers’ competence of the study COACTIV. The sample comprised 421 elementary school children from 29 classes. Intelligence and phonological awareness were examined at entering 1st grade, spelling at the end of 2nd grade. Teachers’ knowledge was assessed employing a questionnaire. The data was analysed using a multilevel regression analysis containing a cross-level-interaction between teachers’ knowledge and the pupils’ intelligence. The results reveal that the teachers’ knowledge moderates the strength of the relationship between intelligence and spelling achievement. In general, when teachers reach higher scores in knowledge the effect of intelligence on spelling is weaker. This effect is significant (.10*) and remains after controlling for the phonological awareness at entering school. These results show first empirical evidence of the effect of teachers’ subject matter knowledge on pupils’ spelling and speak for more linguistics in the teachers’ training classroom. (DIPF/Orig.)  
Hochschulschrift Zugl.: Frankfurt a.M., Univ., Diss., 2012.  
Projekt Fachwissenschaftliches und fachdidaktisches Wissen von Deutschlehrkräften und dessen Effekte auf die Rechtschreibentwicklung von Grundschülern
 
Förderkennzeichen 01JG0908