Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Quis, Johanna Sophie  
Titel Does compressing high school duration affect students' stress and mental health? Evidence from the National Educational Panel Study.  
URL https://doi.org/10.1515/jbnst-2018-0004  
Erscheinungsjahr 2018, Jg. 238, H. 5  
Seitenzahl S. 441-476  
Zeitschrift Jahrbücher für Nationalökonomie und Statistik  
ISSN 0021-4027; 2366-049X  
Dokumenttyp Zeitschriftenaufsatz; online; gedruckt  
Beigaben Literaturangaben  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Bildungspanel (NEPS)  
Schlagwörter Psychische Gesundheit; Schulreform; Schule; 8. Schuljahr; 9. Schuljahr; Sekundarstufe II; Schüler; Schülerin; Abitur; Stress; Gesundheit; NEPS (National Educational Panel Study); Baden-Württemberg  
Abstract Starting in 2004/2005, the German state Baden-Wurttemberg reduced academic track duration from nine to eight years, leaving cumulative instruction time mostly unchanged. I use this change in schooling policy to identify the effect of increased schooling intensity on students' internalizing mental health problems and perceived stress. Using data on 2306 students from the Additional Study Baden-Wurttemberg of the National Educational Panel Study (NEPS), estimates show strong negative effects on internalizing mental health problems for girls and an increase in stress for both genders. (Orig.).  
Förderkennzeichen 01GJ0888