Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Steinhauer, Hans Walter; Aßmann, Christian  
Institution Leibniz-Institut für Bildungsverläufe  
Titel Modelling nonresponse in educational multi-informant studies. A multilevel approach using bivariate probit models.  
URL https://www.neps-data.de/Portals/0/Working Papers/WP_LXXIV.pdf  
Erscheinungsjahr 2018  
Seitenzahl 31 S.  
Verlag Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe  
Dokumenttyp Monographie; online  
Beigaben Literaturangaben; Abbildungen; Tabellen; Anhang  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Bildungspanel (NEPS)  
Schlagwörter Längsschnittuntersuchung; Telefoninterview; Test; Eltern; Schule; Schüler; Bivarianz; Studie; NEPS (National Educational Panel Study)  
Abstract Large-scale educational surveys open use a multi-informant survey approach. Adapting such an approach, the National Educational Panel Study enriches students' tests and survey data with information obtained within a parent telephone interview. Both, students and parents may refuse to participate. We adapt a bivariate probit model with multilevel structure allowing for clustering at the school level to model the participation process. Using simulated maximum likelihood estimation, the empirical results point at significance of explaining factors like school type and family background. Specification tests highlight the importance of considering correlation as well as clustering structures when modelling participation processes. (Orig.).  
Förderkennzeichen 01GJ0888