Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Steinberg, Hannah; Hoenig, Kerstin  
Institution Leibniz-Institut für Bildungsverläufe  
Titel Measuring rational educational choices in NEPS.  
URL https://doi.org/10.5157/NEPS:SP49:1.0  
Erscheinungsjahr 2018  
Seitenzahl 42 S.  
Verlag Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe  
Dokumenttyp Monographie; online  
Beigaben Literaturangaben; Anhang; Abbildungen; Tabellen  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Bildungspanel (NEPS)  
Schlagwörter Soziale Ungleichheit; Entscheidung; Soziale Herkunft; Eltern; Eltern-Kind-Beziehung; Schüler; Ausbildung; Ausbildungsplatz; Berufswahl; NEPS (National Educational Panel Study)  
Abstract Models based on rational choice theory have emerged as the most prominent explanation of educational inequality. These approaches explain systematic differences in educational decisions between students and parents from different social backgrounds by pointing out differences in the respective cost benefit calculations. However, few studies have tried to assess the perceived costs, benefits and success probabilities of different educational options directly. This paper provides an overview of the operationalization of these parameters for all starting cohorts of the NEPS. It also presents empirical results from Starting Cohort 4 and provides information on data handling and modeling strategies. (Orig.).  
Förderkennzeichen 01GJ0888