Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Görlitz, Katja; Penny, Merlin; Tamm, Marcus  
Institution Rheinisch-Westfälisches Institut für Wirtschaftsforschung  
Titel The long-term effect of age at school entry on competencies in adulthood.  
URL http://doku.iab.de/externe/2019/k190215v19.pdf; http://www.rwi-essen.de/media/content/pages/publikationen/ruhr-economic-papers/rep_19_792.pdf; https://doi.org/10.4419/86788920  
Erscheinungsjahr 2019  
Seitenzahl 28 S.  
Verlag Essen: RWI - Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung  
ISBN 978-3-86788-920-9  
ISSN 1864-4872  
Dokumenttyp Monographie; online  
Beigaben Literaturangaben; Abbildungen; Tabellen; Anhang  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Bildungspanel (NEPS)  
Schlagwörter Fähigkeit; Kognition; Kognitive Kompetenz; Einschulung; Schulanfang; Textverständnis; Mathematische Kompetenz; Erwachsenenalter; Alter; NEPS (National Educational Panel Study)  
Abstract The previous literature has shown that children who enter school at a more advanced age outperform their younger classmates on competency tests taken between kindergarten and grade 10. This study analyzes whether these effects of school starting age continue into adulthood. Based on data on math and language test scores for adults in Germany, the identification of the long-term causal effects exploits state and year variation in school entry regulations. The results show that there are no effects of school starting age (SSA) on competencies in math and text comprehension. However, the long-term SSA effect is sizable on receptive vocabulary. (Orig.).  
Förderkennzeichen 01GJ0888