Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Knaus, Michael C.  
Institution Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit  
Titel A double machine learning approach to estimate the effects of musical practice on student's skills.  
URL http://ftp.iza.org/dp11547.pdf  
Erscheinungsjahr 2018  
Seitenzahl 71 S.  
Verlag Bonn: Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit  
Dokumenttyp Monographie; online  
Beigaben Literaturangaben; Tabellen; Abbildungen; Anhang  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Bildungspanel (NEPS)  
Schlagwörter Kompetenz; Kognitive Kompetenz; Jugend; Schulnote; Lernen; Außerschulisches Lernen; Musik; Musizieren; Computerunterstütztes Verfahren; Entwicklung; Jugendlicher; NEPS (National Educational Panel Study)  
Abstract This study investigates the dose-response effects of making music on youth development. Identification is based on the conditional independence assumption and estimation is implemented using a recent double machine learning estimator. The study proposes solutions to two highly practically relevant questions that arise for these new methods: (i) How to investigate sensitivity of estimates to tuning parameter choices in the machine learning part? (ii) How to assess covariate balancing in high-dimensional settings? The results show that improvements in objectively measured cognitive skills require at least medium intensity, while improvements in school grades are already observed for low intensity of practice. (Orig.).  
Förderkennzeichen 01GJ0888