Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Schöber, Christian; Schütte, Kerstin; Köller, Olaf; McElvany, Nele; Gebauer, Miriam M.  
Titel Reciprocal effects between self-efficacy and achievement in mathematics and reading.  
URL https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.01.008  
Erscheinungsjahr 2018, H. 63  
Seitenzahl S. 1-11  
Zeitschrift Learning and individual differences  
ISSN 1041-6080  
Dokumenttyp Zeitschriftenaufsatz; online; gedruckt  
Beigaben Literaturangaben; Tabellen; Abbildungen; Anhang  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Chancengerechtigkeit und Teilhabe. Sozialer Wandel und Strategien der Förderung  
Schlagwörter Bildungserfolg; Bildungserwartung; Selbstwahrnehmung; Selbstwirksamkeit; Erwartungshaltung; Bildungsbiografie; Sekundarstufe II; Lesekompetenz; Mathematikunterricht; Mathematische Kompetenz; Berufslaufbahn; Akademische Bildung; Akademiker; Akademikerin; Reziprozität  
Abstract Academic self-efficacy is widely accepted as being both the cause and effect of academic achievement. However, empirical research using longitudinal data and domain-specific assessments is scarce and seems to be completely absent in domains other than mathematics. We drew on a sample of N?=?1597 secondary school students in Germany and 2 measurement occasions within 1 school year to test for reciprocal effects between self-efficacy and achievement in the domains of mathematics and reading. Despite high stabilities of achievement and self-efficacy, structural equation modeling revealed positive effects of mathematics self-efficacy on later mathematics achievement and of reading achievement on later reading self-efficacy. Evidence for reciprocal effects resulted in the domain of reading from separately considering students with and without a migration background in multiple group models. The findings highlight the necessity of early interventions and a domain-specific approach. (Orig.).  
Projekt Selbstwirksamkeitserwartung bei Kindern mit und ohne Migrationshintergrund
Selbstwirksamkeitserwartung bei Kindern mit und ohne Migrationshintergrund
 
Förderkennzeichen 01JC1118A; 01JC1118B