Literaturdatenbank
Vollanzeige
Verfügbarkeit | |
Autoren | Schöber, Christian; Schütte, Kerstin; Köller, Olaf; McElvany, Nele; Gebauer, Miriam M. |
---|---|
Titel | Reciprocal effects between self-efficacy and achievement in mathematics and reading. |
URL | https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.01.008 |
Erscheinungsjahr | 2018, H. 63 |
Seitenzahl | S. 1-11 |
Zeitschrift | Learning and individual differences |
ISSN | 1041-6080 |
Dokumenttyp | Zeitschriftenaufsatz; online; gedruckt |
Beigaben | Literaturangaben; Tabellen; Abbildungen; Anhang |
Sprache | englisch |
Forschungsschwerpunkt | Chancengerechtigkeit und Teilhabe. Sozialer Wandel und Strategien der Förderung |
Schlagwörter | Bildungserfolg; Bildungserwartung; Selbstwahrnehmung; Selbstwirksamkeit; Erwartungshaltung; Bildungsbiografie; Sekundarstufe II; Lesekompetenz; Mathematikunterricht; Mathematische Kompetenz; Berufslaufbahn; Akademische Bildung; Akademiker; Akademikerin; Reziprozität |
Abstract | Academic self-efficacy is widely accepted as being both the cause and effect of academic achievement. However, empirical research using longitudinal data and domain-specific assessments is scarce and seems to be completely absent in domains other than mathematics. We drew on a sample of N?=?1597 secondary school students in Germany and 2 measurement occasions within 1 school year to test for reciprocal effects between self-efficacy and achievement in the domains of mathematics and reading. Despite high stabilities of achievement and self-efficacy, structural equation modeling revealed positive effects of mathematics self-efficacy on later mathematics achievement and of reading achievement on later reading self-efficacy. Evidence for reciprocal effects resulted in the domain of reading from separately considering students with and without a migration background in multiple group models. The findings highlight the necessity of early interventions and a domain-specific approach. (Orig.). |
Projekt | Selbstwirksamkeitserwartung bei Kindern mit und ohne Migrationshintergrund Selbstwirksamkeitserwartung bei Kindern mit und ohne Migrationshintergrund |
Förderkennzeichen | 01JC1118A; 01JC1118B |