Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Ferdinand, Hanna D.; McElvany, Nele; Gebauer, Miriam M.; Bos, Wilfried; Huelmann, Thorben; Köller, Olaf; Schöber, Christian  
Titel Attainment-aspiration gap in students with a migration background. The role of self-efficacy.  
URL https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.05.002  
Erscheinungsjahr 2018, H. 65  
Seitenzahl S. 159-166  
Zeitschrift Learning and individual differences  
ISSN 1041-6080  
Dokumenttyp Zeitschriftenaufsatz; online; gedruckt  
Beigaben Literaturangaben  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Chancengerechtigkeit und Teilhabe. Sozialer Wandel und Strategien der Förderung  
Schlagwörter Bildungserfolg; Bildungserwartung; Selbstwahrnehmung; Selbstwirksamkeit; Erwartungshaltung; Bildungsbiografie; Familiensituation; Herkunftsfamilie; Schuljahr 07; Lesekompetenz; Mathematische Kompetenz; Migrationshintergrund; Berufslaufbahn; Akademische Bildung; Akademiker; Akademikerin; Familienstand; Minorität; Herkunftsland  
Abstract Academic aspirations are important for academic success. Students with migration backgrounds tend to report high academic aspirations despite low success in school, a phenomenon known as the attainment-aspiration gap. This paper investigates whether the self-perception of ability (here, academic self-efficacy) can explain aspirations better than actual attainment in students with migration backgrounds. Data from 380 seventh-grade students enrolled in German schools showed background-specific patterns in multigroup structural equation analyses: In students without migration backgrounds, attainment and self-efficacy both predicted academic aspirations. In students with migration backgrounds, attainment in reading and mathematics did not predict aspirations, whereas academic self-efficacy did. Furthermore, a differential pattern of results for family background variables emerged across students depending on their familial countries of origin. As aspirations can influence behavior and facilitate academic and employment-related success, understanding factors that lead to their formation in students from diverse backgrounds is important for research and practice (Orig.).  
Projekt Selbstwirksamkeitserwartung bei Kindern mit und ohne Migrationshintergrund
Selbstwirksamkeitserwartung bei Kindern mit und ohne Migrationshintergrund
 
Förderkennzeichen 01JC1118A; 01JC1118B