Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Grabowski, Joachim; Becker-Mrotzek, Michael; Knopp, Matthias; Jost, Jörg; Weinzierl, Christian  
Titel Comparing and combining different approaches to the assessment of text quality.  
Erscheinungsjahr 2014  
Sammelwerk Knorr, Dagmar (Hrsg.); Engberg, Jan (Hrsg.); Heine, Carmen (Hrsg.): Methods in writing process research.  
Seitenzahl S. 147-165  
Verlag Frankfurt, M.: Lang-Ed.  
Reihe Textproduktion und Medium. Band 13  
ISBN 978-3-631-64477-5; 978-3-653-02367-1  
Dokumenttyp Sammelwerksbeitrag; gedruckt  
Beigaben Literaturangaben, Tabellen  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung  
Schlagwörter Bildungsforschung; Unterrichtsforschung; Schreibforschung; Deutschunterricht; Fachdidaktik; Schreibkompetenz; Empirische Forschung; Sprachkompetenz; Textsorte; Qualität; Grundwissen; Schuljahr 05; Schuljahr 09;  
Abstract The quality of texts is an important criterion when writing processes are studied; frequently, text quality is taken as an indication of the underlying writing ability. Thus, the assessment of text quality often plays an important role when texts are produced within empirical investigations. Here, [the authors] refer to an interdisciplinary research project in which the influence of subcomponents of writing literacy (perspective taking, creation of coherence, and vocabulary) on three text types (report, instruction, argumentation) has been studied across 5th and 9th grades. [They] focus on four different approaches to the assessment of text quality that have been undertaken, and report on their reliability, their interrelations, and their concurrence in order to gain appropriate quantitative characteristics of text quality. (Autor).  
Projekt Unterrichtliche Förderung von Teilkomponenten der Schreibkompetenz
 
Förderkennzeichen 01GJ1208A; 01GJ1208B