Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Prediger, Susanne; Wessel, Lena  
Titel Fostering German language learners’ constructions of meanings for fractions. Design and effects of a language- and mathematics-integrated intervention.  
URL http://link.springer.com/article/10.1007/s13394-013-0079-2  
URN, persistent 10.1007/s13394-013-0079-2  
Erscheinungsjahr 2013, Jg. 25, H. 3  
Seitenzahl S. 435-456  
Zeitschrift Mathematics Education Research Journal  
Dokumenttyp Zeitschriftenaufsatz; gedruckt; online  
Beigaben Literaturangaben  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Promotionsförderung für Nachwuchswissenschaftler/-innen - Empirische Fundierung der Fachdidaktiken  
Schlagwörter Bildungsforschung; Mathematikunterricht; Bruchrechnung; Bruchzahl; Schüler; Sprachkompetenz; Sprachförderung; Schuljahr 07; Förderungsmaßnahme; Intervention; Empirische Untersuchung; Deutschland  
Abstract Learning situations that concentrate on conceptual understanding are particularly challenging for learners with limited proficiency in the language of instruction. This article presents an intervention on fractions for Grade 7 in which linguistic challenges and conceptual mathematical challenges were treated in an integrated way. The quantitative evaluation in a pre-test post-test control-group design shows high effect sizes for the growth of conceptual understanding of fractions. The qualitative in-depth analysis of the initiated learning processes contributes to understanding the complex interplay between the construction of meaning and activating linguistic means in school and technical registers. (DIPF/Orig.)  
Projekt Verständiger Umgang mit Brüchen für mehrsprachige Lernende
 
Förderkennzeichen 01JG1067