Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Bernack, Carola; Holzäpfel, Lars; Leuders, Timo; Renkl, Alexander  
Titel Initiating change on pre-service teachers’ beliefs in a reflexive problem solving course.  
URL http://blogs.uni-due.de/mavi/files/2018/01/proceedings_mavi16.pdf#page=27  
Erscheinungsjahr 2011  
Sammelwerk Kislenko, Kirsti (Hrsg.): Current state of research on mathematical beliefs XVI. Proceedings of the MAVI-16 Conference, June 26-29, 2010, Tallinn, Estonia.  
Seitenzahl S. 27-42  
Verlag Tallinn: Institute of Mathematics and Natural Sciences, Tallinn University  
ISBN 978-9949-463-79-4  
Dokumenttyp Sammelwerksbeitrag; gedruckt; online  
Beigaben Literaturangaben, Abbildungen, Tabellen  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Entwicklung von Professionalität des pädagogischen Personals in Bildungseinrichtungen  
Schlagwörter Professionalisierung; Mathematik; Mathematische Kompetenz; Lehrer; Lehrerausbildung; Quantitative Forschung; Deutschland  
Abstract As a result of German pre-service teacher training you can usually observe a static view on mathematics which comes along with a teaching based on rote learning. A possibility to influence the pre-service teachers’ views on mathematics and to improve their competences is to establish reflexive problem solving courses which imply journal writing. The research project ’Mathematics teachers as researchers’ is looking into the effects of such a course. This article will give an insight into first quantitative results of the pilot study which shows a change in the students’ beliefs towards ’Mathematics as a process’. An additional qualitative analysis of written reflections regarding the change of beliefs reveals which beliefs are central in students’ perception after the course and in which domains it offers possibilities to change. (Orig.).  
Projekt Forschungshefte als Instrument der selbstreflexiven fachlichen und fachdidaktischen Professionalisierung von Mathematiklehrerinnen und -lehrern
 
Förderkennzeichen 01JH0913