Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Erath, Kirstin; Prediger, Susanne  
Institution International Group for the Psychology of Mathematics Education  
Titel Mathematical practices as under-determined learning goals. The case of explaining diagrams in different classroom microcultures.  
URL http://www.pmena.org/pmenaproceedings/PMENA 36 PME 38 2014 Proceedings Vol 3.pdf  
Erscheinungsjahr 2014  
Sammelwerk Oesterle, Susan (Hrsg.); Liljedahl, Peter (Hrsg.); Nicol, Cynthia (Hrsg.); Allan, Darien (Hrsg.): Proceedings of the 38th conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education and the 36th conference of the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Education. Vancouver, Canada <July 15-20, 2014>.  
Seitenzahl S. 17-24  
Verlag Belo Horizonte, Brasilien: International Group for the Psychology of Mathematics Education  
Reihe Proceedings of the Joint Meeting of PME 38 and PME-NA 36. Band 3  
ISBN 978-0-86491-363-0; 978-0-86491-360-9  
ISSN 0771 - 100X  
Dokumenttyp Sammelwerksbeitrag; gedruckt; online  
Beigaben Literaturangaben, Tabellen  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Chancengerechtigkeit und Teilhabe. Sozialer Wandel und Strategien der Förderung  
Schlagwörter Mathematikunterricht; Klassenklima; Vergleichende Analyse; Videoanalyse; Mathematische Kompetenz; Interaktion; Schüler; Schuljahr 05; Erklärungsmuster;  
Abstract More and more curricula and standards worldwide specify not only mathematical contents as learning goals but also process-oriented goals for mathematical practices. But even with clear formulations in the formal curricula, the implemented curricula of these mathematical practices can diverge substantially for different classroom cultures, as this research report shows for the discursive practice of “explaining”. By adopting an interactionist perspective, we compare the implemented curriculum in different video-recorded classroom microcultures. The comparative case study on the topic “explaining diagrams” in grade 5 shows that explaining practices and their underlying norms differ considerably with respect to explanandum, repertory of explanans in epistemic modes, and participation structures (Orig.).  
Projekt Interaktive Verfahren der Etablierung von Passungen und Divergenzen für sprachliche und fachkulturelle Praktiken im Deutsch- und Mathematikunterricht
 
Förderkennzeichen 01JC1112