Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Heller, Vivien; Morek, Miriam  
Titel Academic discourse as situated practice. An introduction.  
URL https://doi.org/10.1016/j.linged.2014.01.008  
URN, persistent 10.1016/j.linged.2014.01.008  
Erscheinungsjahr 2015, H. 31  
Seitenzahl S. 174-186  
Zeitschrift Linguistics and education  
ISSN 0898-5898  
Dokumenttyp Zeitschriftenaufsatz; gedruckt; online  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Chancengerechtigkeit und Teilhabe. Sozialer Wandel und Strategien der Förderung  
Schlagwörter Sprachanalyse; Normativität; Interaktion; Sprachunterricht; Mathematikunterricht; Schuljahr 05; Schüler-Lehrer-Beziehung; Konversationsanalyse;  
Abstract This introduction systematizes previous research on academic language (AL), differentiating between communicative, epistemic and social functions of academic discourse. Pointing to some limitations of existing – mainly register-based – approaches to AL, such as the written language bias, the abstraction from actual language users and contextual realizations, we advocate a practice-based approach to academic discourse. We put forward a concept of academic discourse practices that is grounded in interactional sociolinguistics and ethnomethodological conversation analysis. It acknowledges the situatedness of academic discourse practices, their role in identity construction and stresses the importance of contextualization competence for mastering such discursive demands. Finally, we give an overview of the contributions to this issue and explicate their interrelations (Orig.).  
Projekt Interaktive Verfahren der Etablierung von Passungen und Divergenzen für sprachliche und fachkulturelle Praktiken im Deutsch- und Mathematikunterricht
 
Förderkennzeichen 01JC1112