Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Prediger, Susanne; Erath, Kirstin;  
Titel Content, interaction, or both? Synthesizing two german traditions in a video study on learning to explain in mathemtics classroom microculture.  
URL https://doi.org/10.12973/eurasia.2014.1085a  
URN, persistent 10.12973/eurasia.2014.1085a  
Erscheinungsjahr 2015, Jg. 10, H. 4  
Seitenzahl S. 313-327  
Zeitschrift Eurasia Journal of mathematics, science and technology education: EJMSTE  
ISSN 1305-8215  
Dokumenttyp Zeitschriftenaufsatz; online  
Beigaben Literaturangaben, Abbildungen, Tabellen  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Chancengerechtigkeit und Teilhabe. Sozialer Wandel und Strategien der Förderung  
Schlagwörter Sprachanalyse; Interaktion; Mathematikunterricht; Schuljahr 05; Schüler-Lehrer-Beziehung; Konversationsanalyse;  
Abstract How do students learn to explain? We take this exemplary research question for presenting two antagonist traditions in German mathematics education research and their synthesis in an ongoing video study. These two traditions are (1) the German Didaktik approach that can be characterized by its epistemologically sensitive analyses and specifications of mathematical contents, and (2) the interactionist approach. By presenting the theoretical framework and some empirical insights, the article shows that learning to explain can be conceptualized as increasingly participating in navigating practices through different epis-temic fields (Orig.).  
Projekt Interaktive Verfahren der Etablierung von Passungen und Divergenzen für sprachliche und fachkulturelle Praktiken im Deutsch- und Mathematikunterricht
 
Förderkennzeichen 01JC1112