Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Vogler, Anna-Marietha; Prediger, Susanne  
Titel Including students’ diverse perspectives on classroom interactions into video-based professional development for teachers.  
URL https://doi.org/10.1007/s10857-017-9382-2  
URN, persistent 10.1007/s10857-017-9382-2  
Erscheinungsjahr 2017, Jg. 20, H. 5  
Seitenzahl S. 497-513  
Zeitschrift Journal of mathematics teacher education  
ISSN 1386-4416; 1573-1820  
Dokumenttyp Zeitschriftenaufsatz; gedruckt; online  
Beigaben Literaturangaben, Abbildungen  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Chancengerechtigkeit und Teilhabe. Sozialer Wandel und Strategien der Förderung  
Schlagwörter Sprachkompetenz; Interaktion; Erklärungsmuster; Schülerleistung; Schuljahr 05; Videoanalyse; Qualitative Daten; Lehrerausbildung;  
Abstract Video is often used in professional development courses to sensitize mathematics teachers to students’ thinking and issues of classroom interaction. This article presents an approach that incorporates students’ perspectives on mathematics classroom interactions into video-based professional development in order to enhance teachers’ reflection on diverse awareness of students concerning demands within mathematics classroom interactions. This approach is theoretically justified by the empirical research on equal participation in classroom interaction and practically elaborated by video material from Grade 5 students. Empirical snapshots from design experiments with teachers demonstrate that teachers’ sensitivity can be enhanced (Orig.).  
Projekt Interaktive Verfahren der Etablierung von Passungen und Divergenzen für sprachliche und fachkulturelle Praktiken im Deutsch- und Mathematikunterricht
 
Förderkennzeichen 01JC1112